torsdag 30 juni 2011

Identitetsbörs - en modell

Identitetshanteringen är ett nyckelområde kring molntjänster. Jag har gjort en trendspaning som utgår ifrån Open Identity Exchange och kortfattat tittar på framtiden för Sverige. Du kan läsa på Trendspaning[punkt]se

torsdag 9 juni 2011

Molnbörs för överbliven kapacitet

SpotCloud är en spotbörs där överbliven molnkapacitet säljs. Det är Reuven Cohen och hans företag Enomaly som står bakom satsningen. Det intressanta med CloudSpot är idén om ett enhetligt gränssnitt för att hantera instanser och lösningar över flera datacenter och med möjligheten att geotagga regioner. Lösningen är byggd på Enomaly och Google App Engine i dagsläget och framtidsplanerna är enligt företaget att använda sig av flera plattformar.

Enligt företaget självt lämpar sig SpotCloud för följande tillämpningar i dagsläget:


  • Globala prestandatester
  • Regional lastbalansering
  • Innehållsleveranser
  • Distribuerad datakraft
  • Test & utvecklingsplattformar
  • Bild- & videorendering/konvertering
  • Forskningsdataanalyser
  • Finansiell modellering & analys

Jag har lagt med en enkel skärmdump på marknadssidan för köparen.



onsdag 8 juni 2011

Apple iCloud - sent ska fruktälskaren vakna

Apple´s CEO Steve Jobs lanserade innehållet i molntjänsten iCloud här om kvällen på företagets utvecklarkonferens. Tillgängligheten uppges vara under hösten. Cloud Magazine har gjort en bra sammanfattning över vad iCloud är för något. Gartner rosar iCloud, vilket du kan se på YouTube. Personligen konstaterar jag att Apple äntligen har vaknat och gör det som Microsoft har talat om många år nu, fast i ny kostym. Jag pratar förstås om Microsofts molnstrategi Software + Services.

Till skillnad från Microsoft, som behöver bevaka intäkterna från kassakorna Windows, Office och Sharepoint, gör Apple en molnsatsning som bevakar företagets intressen som hårdvarukrängare. Det är ett strategiskt riktigt steg att ta för gänget i Cupertino. Genom sina avtal med medieindustrin har de visat prov på kreativitet, nytänkande och en operativ förmåga som få besitter. Det är just iTunes i molnet som kommer att särskilja Apple från andra aktörer, även Spotify. Nästa steg som jag ser med spänning an mot är avtal med filmindustrin, motsvarande iTunes. AppleTV in the cloud bör med stor sannolik vara nästa stora landvinning och innovativa paketering. Som konsument blir allting enklare. Molnet blir en naturligt inbakad del i nästa Applepryl och jag behöver inte fundera över vad molnet är. Nyttan finns där.

Med den paketering som Apple jobbar med tilltalar man konsumentmarknaden stort. Det återstår att se ifall företaget gör någon form av företagsanpassning av sina molntjänster.

Självdeklaration: Jag är en Appleanvändare med en iMac, MacBook Pro, iPhone 4 (vit) och snart en iPad 2 (med all säkerhet vit).