torsdagen den 21:e januari 2010

Dataföreningen Kompetens -- Webbläsaren är nyckeln till dominans

Dataföreningen Kompetens -- Webbläsaren är nyckeln till dominans

torsdagen den 14:e januari 2010

Cloudsourcing slår i Danmark

Computer Sweden rapporterar om mediekoncernen Berlingske som väljer Google som plattform för mejl, kalender, samarbete och kontorsapplikationer. De ersätter Microsoft Office och Exchange. I första steget räknar de med att spara in pengar, men i en förlängning är det här vägen mot en effektivare IT-leverans.

Skiftet berör 3.000 användare och kommer att sätta standarden för resterande leveranser. Förutsatt att användarna är nöjda med de nya molnverktygen.

Egen analys:

Ett modigt beslut med en tydlig markering. Mediekoncernen vill givetvis sänka sina fasta kostnader och kan säkert räkna hem en bra besparing redan efter ett par år. Mindre licenskostnader, underhållskostnader, reducerad personal och andra faktorer bidrar till det. Så långt är det rationella parametrar som ligger till grund för beslutet. Men, koncernen signalerar också ett ställningstagande: "Vi är experter på att förmedla nyheter, analyser och budskap. Vi är inte i IT-branschen. Låt oss vara early adopters."

Åter igen ett spännande case att följa upp.

måndagen den 11:e januari 2010

Integritet i molnen i fokus hos Datainspektionen

Datainspektionen har gjort en genomgång av molnet och vad det innebär för PUL i sitt senaste nummer av Magazin DIrekt. Slutsatsen i artikeln är följande:

Tänk på: Du som representerar den personuppgiftsansvarige
har ofta liten kunskap om och kontroll över molntjänsten.
Stora molnleverantörer är idag stora aktörer på marknaden
och har standardiserade avtalsvillkor som du kan ha svårt
att påverka. Flera aktörer har även i sina villkor att dessa
kan ändras utan att användaren förvarnas. Du kan alltså
vara utlämnad till molnleverantören. Trots detta har den
personuppgiftsansvarige alltid ansvaret gentemot de
registrerade.
Det är den personuppgiftsansvariges ansvar att se till att
personuppgiftsbiträdesavtal tecknas med alla biträden (och
biträdenas biträden), att uppgifter överförs till tredje land
på tillåtet sätt och att säkerheten för personuppgifterna inte
blir sämre än när du hanterar dem hemma. För att göra
detta krävs det att du har kontroll över vilka eventuella
underleverantörer (personuppgiftsbiträden) molnleverantören
anlitar, både inledningsvis och om förutsättningarna
ändras.


Det är tydligt att vi befinner oss i startgroparna för resan mot molnen och jag välkomnar DI:s första granskning.

tisdagen den 5:e januari 2010

2010 är fluffigt vitt

I och med inträdet i ett nytt år och decennium händer det mycket saker i huvudet. Arbetar för fullt med molnen: Boken med arbetsnamnet ”Molnprognoser på svenska” skriver jag på febrilt, förbereder två workshops, lägger upp ett seminarium som ordförande, skapar en molnkurs för CIOer, bygger ett nationellt kompetenscenter och i allt detta kan jag inte låta bli att fundera framåt. För att ta hjälp med det har jag plockat fram en av mina bilder som visar på trenderna som har lett oss till fenomenet med molnet.

Molnen löser problemet med kapacitetsutnyttjandet relativt enkelt. Det krävs en hel del ledarskap för att omvandla nyttan med molnen till en bättre budgetbalans, men det går relativt enkelt. Molnen är däremot långt ifrån en lösning på utmaningen att bli snabbrörligare mot webben och att bringa reda i informationsoceanerna. Därför förutspår jag att de snabbast växande stjärnorna under 2010 är de som:
  • Erbjuder smarta verktyg för effektivare dataurvinning
  • Erbjuder sambanden mellan ”sociala medier”, den egna informationsmassan, marknadsföringsinsatserna och utfallet i form av effekter i många dimensioner
I takt med att vi distibuerar ut processorkraft, logik och lagring blir utmaningen att hålla samman den mesta aktuella informationen i varje läge. Ett viktigt slutord är att funera på om trenderna till dags dato på något magiskt vis ska upphöra? Jag hör ofta skeptiker som verkar leva i tron att utvecklingen har stannat i och med den komplexa IT-värld som vi har idag. Tvärtom, påstår jag. Årets innovationer handlar om urvinning av massivt distribuerat data och positionering mot de medienav som poppar upp och försvinner. Tajming är nyckelbegreppet.